Γιατί δεν πρέπει να φορτίζουμε το κινητό μας το βράδυ

Οι οδηγίες σωστής χρήσης του κινητού μας τηλεφώνου, όσον αφορά τη φόρτιση της μπαταρίας του είναι γνωστές, ωστόσο σπάνια τις τηρούμε κατά γράμμα, καθώς μόνο εύκολο δεν είναι κάτι τέτοιο. Πάντως, οι ειδικοί επιμένουν να προτείνουν: μην φορτίζετε υπερβολικά το κινητό σας τηλέφωνο, βεβαιωθείτε ότι το αποσυνδέετε από το φορτιστή, αφού φτάσει στο 100%, περιμένετε να το φορτίσετε, αφού φτάσει σχεδόν στο 0%, μην το αφήνετε στη φόρτιση όλη τη νύχτα.

Για ποιους λόγους πρέπει να τηρούμε, ωστόσο, σε μεγάλο βαθμό αυτό το… πρωτόκολλο; Διότι τα κινητά τηλέφωνα περιέχουν επαναφορτιζόμενη μπαταρία ιόντων λιθίου, οι οποίες φορτίζονται γρηγορότερα από τις παραδοσιακές επαναφορτιζόμενες μπαταρίες. Αλλά, όπως όλοι γνωρίζουμε, οι φορτίσεις στα smartphones δεν διαρκούν πολύ. Πρέπει να είναι πολύ… ήσυχη ημέρα για να μην τους έχουμε βγάλει μέχρι το τέλος της όλο το «ζουμί».

Αυτό συμβαίνει επειδή οι μπαταρίες στα κινητά μας τηλέφωνα είναι σχετικά μικρές και δεν μπορούν να έχουν τόσο μεγάλη χωρητικότητα. Όμως, σημαντικό κομμάτι στη διάρκεια της μπαταρίας παίζει ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιούμε τις συσκευές μας. Ελέγχοντας συνεχώς το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, στέλνοντας μηνύματα σε άτομα, ακούγοντας μουσική, παρακολουθώντας βίντεο, χρησιμοποιώντας εφαρμογές, παίζοντας παιχνίδια. Όλες αυτές οι δραστηριότητες προκαλούν την εξάντληση των μπαταριών συχνά νωρίτερα από το αναμενόμενο.

Για το, λόγο αυτό, οι περισσότεροι από εμάς φορτίζουμε το τηλέφωνό μας κάθε μέρα. Αυτό συνήθως συμβαίνει το βράδυ, όταν και πέφτουμε για ύπνο. Και μπορεί να το βρίσκουμε «φρέσκο» και στο 100%, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να το αφήνουμε όλη τη νύχτα στην πρίζα. Πολύ απλά, γιατί χρειάζεται μόλις δύο (περίπου) ώρες για να φτάσει σε απόλυτο βαθμό φόρτισης.

Βεβαίως, η μπαταρία δεν μπορεί να υπερφορτιστεί, οπότε δεν υπάρχει ανησυχία για κάτι τέτοιο. Το τηλέφωνό μας σταματά να αντλεί ρεύμα από τον φορτιστή μόλις φτάσει το 100%, σύμφωνα με τον διευθυντή επικοινωνιών της Cadex Electronics, Τζον Μπράντσοου. «Οι σύγχρονες συσκευές θα τερματίζουν σωστά τη φόρτιση με την κατάλληλη τάση», λέει ο ειδικός.

Όμως, προειδοποιεί πως «παρόλο που ένας φορτιστής απενεργοποιεί τη φόρτιση, όταν το τηλέφωνό σας φτάσει στο 100%, ο φορτιστής θα συνεχίσει να φτάνει στο τέλος της φόρτισης κατά τη διάρκεια της νύχτας». Ένα τέτοιο… φορτίο επιβάρυνσης, είναι αυτό που προσπαθεί να κρατήσει την… ισορροπία στο 100%, για να αντισταθμίσει το μικρό κομμάτι της φόρτισης, το οποίο το τηλέφωνό μας «διώχνει» από μόνο του.

Έτσι, το τηλέφωνό μας… παλινδρομεί συνεχώς μεταξύ μιας πλήρους φόρτισης και λίγο κάτω από αυτήν. Αυτές οι «φορτίσεις επιβίωσης» μπορούν να οδηγήσουν σε υψηλότερες θερμοκρασίες της συσκευής μας, οι οποίες μπορούν να μειώσουν την παραγωγική ικανότητα με την πάροδο του χρόνου. Με άλλα λόγια, η χωρητικότητα της μπαταρίας μειώνεται και έτσι, κατά συνέπεια, μειώνεται η διάρκεια ζωής της μπαταρίας.

Γι’ αυτό, λοιπόν, μην φορτίζετε την μπαταρία του κινητού σας το βράδυ και «ξεραίνεστε» στον ύπνο, εκτός εάν στήνετε… καραούλι, για όταν φτάσει στο 100%.

Παιδί και Διαδίκτυο: συμβουλές για γονείς

Ο χρόνος μπροστά στην οθόνη:

Ανησυχείτε για το πόσο χρόνο ξοδεύει το παιδί σας στο τηλέφωνο, το tablet ή τον υπολογιστή; Παρακάτω θα βρείτε έναν οδηγό για γονείς με συμβουλές για εποικοδομητική συζήτηση με το παιδί σας για την ώρα που μπορεί να βρίσκεται μπροστά από μία οθόνη.

Πόση ώρα θεωρείται πάρα πολύ;

Δυστυχώς, δεν υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός. Τα παιδιά χρησιμοποιούν τις συσκευές και τους υπολογιστές τους για πολλούς διαφορετικούς λόγους – να μαθαίνουν, να παίζουν και να κοινωνικοποιούνται. Το πιο σημαντικό είναι να ορίσετε σαφή όρια στη χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών και να αποτελέσετε οι ίδιοι ένα καλό παράδειγμα.
Ο χρόνος οθόνης είναι μια ξεπερασμένη έννοια. Καθώς τα ψηφιακά μέσα έχουν ενσωματωθεί σε όλες τις πτυχές της καθημερινής ζωής του παιδιού, είναι πιο σημαντικό να σκεφτείτε με τι διαδικτυακές δραστηριότητες ασχολείται το παιδί, παρά να θέσετε αυθαίρετους κανόνες σχετικά με το χρόνο.

Χρήσιμες συμβουλές
Συμφωνείστε ένα σαφές σύνολο κανόνων με το παιδί σας για την ώρα που θα βρίσκεται μπροστά σε μία οθόνη στο σπίτι. Συζητήστε με το παιδί σας όταν πιστεύετε πότε είναι σωστό και πότε ακατάλληλο να χρησιμοποιούμε οθόνες. Συμφωνείστε τις ώρες που επιτρέπεται ή δεν επιτρέπεται η χρήση κάποιας οθόνης στο σπίτι. Για παράδειγμα, ώρα δείπνου, ώρα εργασίας και ώρα για ύπνο.

2.Κάντε όπως έχετε συμφωνήσει. Η συμπεριφορά μοντελοποίησης είναι ο ισχυρότερος τρόπος με τον οποίο μπορείτε να επηρεάσετε τη συμπεριφορά του παιδιού σας.

3.Περιορίστε τη χρήση υπολογιστών / συσκευών στην κρεβατοκάμαρα. Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού σας, ίσως θελήσετε να απαγορεύσετε εντελώς τις συσκευές στο υπνοδωμάτιο.

4.Αγοράστε ένα ξυπνητήρι για την κρεβατοκάμαρα του παιδιού σας και φορτίστε τα τηλέφωνά των παιδιών στο δικό σας υπνοδωμάτιο τη νύχτα. Αυτό μπορεί να είναι ένας χρήσιμος τρόπος για να κάνουν ένα διάλειμμα από το διαδίκτυο.

5.Προσπαθήστε να μην βασίζεστε σε οθόνες πάρα πολύ για να κρατήσετε τα παιδιά απασχολημένα. Μπορεί να είναι εύκολο να προτρέψετε τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν το tablet ή να παίξουν ένα παιχνίδι στον υπολογιστή για να διασκεδάσουν, αλλά αυτό μπερδεύει τους κανόνες που θα έχετε ορίσει για την ώρα μπροστά από την οθόνη. Προσπαθήστε να τηρήσετε τους συμφωνημένους κανόνες με το παιδί σας και θυμηθείτε να δώσετε το καλό παράδειγμα.

6.Συζητήστε με το παιδί σας για το τι κάνει στο διαδίκτυο και παροτρύνετε το να χρησιμοποιήσει το χρόνο της οθόνης του για μάθηση και εκπαίδευση.

7.Επιλέξτε ένα βράδυ της εβδομάδας όπου θα κάνετε μια οικογενειακή δραστηριότητα μαζί, είτε πρόκειται για νύχτα κινηματογράφου ή για νύχτα παιχνιδιών. Η πραγματοποίηση δραστηριοτήτων μαζί ως οικογένεια θα συμβάλει στην εφαρμογή κατευθυντήριων γραμμών χρόνου οθόνης και θα προσφέρει διασκεδαστικές εναλλακτικές λύσεις.

8.Μην έχετε πάντοτε οθόνες στο παρασκήνιο. Κλείνετε τις τηλεοράσεις και τους υπολογιστές όταν δεν τους χρησιμοποιείτε. Οι οθόνες αυτές μπορεί να αποσπούν την προσοχή των παιδιών εάν προσπαθούν να συμμετάσχουν σε κάποια άλλη δραστηριότητα.

9.Τέλος, μπορείτε να συμμετέχετε κι εσείς στις διαδικτυακές δραστηριότητες του παιδιού. Μπορείτε να παίξετε το αγαπημένο διαδικτυακό παιχνίδι του παιδιού σας και να ανακαλύψετε μαζί τον ψηφιακό κόσμο!

Συμβουλές για γονείς – Τι μπορώ να κάνω αν το παιδί μου δει κάτι που το αναστατώσει διαδικτυακά.

Το διαδίκτυο είναι ένας υπέροχος κόσμος όπου μπορούν τα παιδιά και οι νέοι άνθρωποι να συναντήσουν πολλά θετικά υπάρχει όμως και η περίπτωση να δουν ή να βιώσουν σε απευθείας σύνδεση πράγματα και καταστάσεις που μπορεί να τα ανησυχήσουν ή να τα κάνουν να νιώσουν άβολα. Θα μπορούσε να είναι οτιδήποτε… Από μια τρομακτική εικόνα ή ένα σχόλιο μισαλλόδοξου λόγου, κάτι ακατάλληλο για την ηλικία τους ή ακόμα και παράνομο περιεχόμενο.

Οι πιθανότητες να «σκοντάψουν» σε υλικό που μπορεί να τα αναστατώσει είναι πολλές καθώς αυτό μπορεί να γίνει είτε συνειδητά (επειδή ψάχνουν κάτι συγκεκριμένο αλλά ακατάλληλο) είτε τυχαία (πληκτρολογώντας λάθος μια διεύθυνση url, κατεβάζοντας ένα άγνωστο αρχείο, ακολουθώντας άγνωστους συνδέσμους κ.α).

Πώς μπορώ να προστατέψω το παιδί μου από τέτοιου είδους περιεχόμενο;

Η εγκατάσταση φίλτρου γονικού ελέγχου στις ηλεκτρονικές συσκευές που χρησιμοποιεί το παιδί μπορεί να είναι ένας χρήσιμος τρόπος για να μειώσετε τις πιθανότητες το παιδί να συναντήσει επιβλαβές περιεχόμενο, αλλά σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εφησυχάσετε και να παραλείψετε τη συζήτηση με το παιδί για το τι πρέπει να προσέχει στο διαδίκτυο, που είναι και ο πιο αποτελεσματικός τρόπος προστασίας .

Υπάρχουν διάφορα εργαλεία που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να αποκλείσετε περιεχόμενο από τη συσκευή του παιδιού σας.

Πρώτον, μπορείτε να τοποθετήσετε φίλτρο γονικού ελέγχου στο οικιακό WiFi που θα καλύπτει όλες τις συσκευές που έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο από το συγκεκριμένο Wi-Fi.

Τα φίλτρα γονικού ελέγχου παρέχονται δωρεάν από τον παροχέα υπηρεσιών διαδικτύου.

Υπάρχουν επίσης γονικοί έλεγχοι που παρέχονται από το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας που χρησιμοποιεί το παιδί.

Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε φίλτρο γονικού ελέγχου σε επίπεδο συσκευής.

Τι μπορώ να κάνω εάν το παιδί μου έχει δει κάτι που το έχει αναστατώσει στο διαδίκτυο

1.Διατηρήστε τη ψυχραιμία σας

Ψύχραιμα ρωτήστε το παιδί πως έφτασε να δει το ακατάλληλο περιεχόμενο γεγονός που θα σας βοηθήσει να ανακαλύψετε πως εμφανίστηκε το εν λόγω περιεχόμενο στην οθόνη. Τα παιδιά αξιολογούν υποσυνείδητα τις αντιδράσεις των ενηλίκων και αν εσείς παραμείνετε ψύχραιμοι και δεκτικοί θα τους δείξετε ότι μπορούν να απευθύνονται σε εσάς για βοήθεια.

2.Προσπαθήστε να μην αποδώσετε ευθύνες

Μπορεί το παιδί σας κατά λάθος να συνάντησε το ακατάλληλο περιεχόμενο ή μπορεί ακόμα και να έψαξε για αυτό. Σε κάθε περίπτωση είναι σημαντικό να παραμείνετε ψύχραιμοι και υποστηρικτικοί. Η περιέργεια των παιδιών μπορεί να τα οδηγήσει σε λάθος μονοπάτια χωρίς να συνειδητοποιούν τον κίνδυνο στον οποίο εκτίθενται. Το να του πάρετε τη συσκευή και να του περιορίσετε τη χρήση της τεχνολογίας είναι λάθος στην παρούσα φάση καθώς το παιδί θα λάβει λάθος μηνύματα και δε θα σας ξαναεμπιστευτεί.

3.Συζητήστε με το παιδί για αυτό που είδε και το αναστάτωσε

Μόλις το παιδί σας ηρεμήσει, εκφράστε του την ικανοποίησή σας από το γεγονός ότι σας εμπιστεύτηκε. Εν συνεχεία συζητήστε μαζί του για αυτό που είδε ακόμα και αν το ίδιο το παιδί θέλει να υποβαθμίσει το γεγονός. Η συζήτηση είναι σημαντική καθώς θα βοηθήσει το παιδί να τοποθετήσει στο μυαλό του στις πραγματικές διαστάσεις αυτό που είδε και το αναστάτωσε και να διερευνήσει το κατά πόσο ταιριάζει με τις οικογενειακές σας αξίες. Επίσης με αυτό τον τρόπο δίνετε την ευκαιρία στο παιδί να σας κάνει ερωτήσεις για να λύσει τυχόν απορίες του.

4.Να είστε ενήμεροι για το που μπορείτε να απευθυνθείτε για βοήθεια

Η χρήση του διαδικτύου όχι μόνο από τα παιδιά αλλά ακόμα και από τους ενήλικες εγκυμονεί κινδύνους. Ως γονείς θα πρέπει να είσαστε ενημερωμένοι για αυτούς ανεξάρτητα το πόσο καλά ή όχι γνωρίζετε να χειρίζεστε την τεχνολογία. Ένας καλός τρόπος ενημέρωσης είναι μέσω της ιστοσελίδας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου SaferInternet4kids.gr όπου κανείς μπορεί να βρει απαντήσεις, συμβουλές ακόμα και συμβουλευτικούς οδηγούς σε ότι τον απασχολεί.

Αν χρειάζεστε συμβουλές σχετικά με μια συγκεκριμένη κατάσταση που αντιμετωπίζετε εσείς ή το παιδί σας στο διαδίκτυο τότε μπορείτε πάντα να επικοινωνήσετε με τη γραμμή βοήθειας Help-Line στο 210-6007686 ή στο info@help-line.gr.

Να θυμάστε πάντα ότι είναι υποχρέωση όλων μας να βοηθήσουμε στη δημιουργία ενός καλύτερου διαδικτύου οπότε είναι σημαντικό να καταγγέλλουμε οποιοδήποτε ακατάλληλο ή παράνομο περιεχόμενο συναντάμε online. Αυτό μπορείτε να το κάνετε εύκολα ακόμα και διατηρώντας την ανωνυμία σας μέσω της Ανοιχτής Γραμμής Καταγγελιών για το παράνομο περιεχόμενο στο διαδίκτυο SafeLine.gr.

Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου
Για να ενημερωθείτε για το θέμα της ασφάλειας από το διαδίκτυο αξίζει να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα www.saferinternet4kids.gr

https://neotita.gr/%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%AF-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%B4%CE%AF%CE%BA%CF%84%CF%85%CE%BF-%CF%83%CF%85%CE%BC%CE%B2%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%AD%CF%82-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CE%B3%CE%BF%CE%BD/

Τι να κάνετε εάν το smartphone σας πέσει στο νερό

 

Ας το ξεκαθαρίσουμε από την αρχή. Το καλύτερο είναι να μην πέσει στο νερό το smartphone σας. Επειδή όμως ατυχήματα συμβαίνουν, καλό είναι να προλάβετε το κακό αγοράζοντας μια αδιάβροχη θήκη. Στην αγορά θα βρείτε θήκες που θα επιτρέψουν στο smartphone σας «να δει» ακόμα και το βυθό, κολυμπώντας μαζί σας.

σ.σ. σε απάντηση αναγνωστών, επειδή το κινητό έχει πιστοποίηση IP50 έως και IP68 και πάλι δεν σημαίνει ότι μπορεί να κάνει καταδύσεις!

Εάν το κινητό σας βραχεί, δεν σας καλύπτει η εγγύηση του κατασκευαστή. Προφανή εξαίρεση θεωρούμε τα smartphone που διαφημίζονται ως αδιάβροχα. Αλλά και πάλι… αν προσέξετε δεν λένε αδιάβροχο, αλλά «με προστασία από το νερό», κάτι εντελώς διαφορετικό:

Επιπλέον, είναι πολύ πιθανό να καταστρέψατε το smartphone σας, αφού στις αναφορές που θα βρείτε στο Διαδίκτυο, η πτώση στο νερό για μερικές δεκάδες δευτερόλεπτα αρκεί για να το νεκρώσει.

Το πρώτο που θα σας πουν εάν καλέσετε την τεχνική υποστήριξη είναι να βγάλετε την μπαταρία. Εάν φυσικά, η μπαταρία είναι αποσπώμενη, κάτι που δεν συμβαίνει με τα iPhone (στο iPhone μάλιστα, ενεργοποιούνται δείκτες υγρασίας, οπότε μην περιμένετε ότι θα πάτε σκουπισμένο το τηλέφωνο στο κέντρο επισκευής και θα σας το αντικαταστήσουν ως ελαττωματικό).

Επίσης, οι περισσότεροι θα σας πουν ότι δεν μπορείτε να κάνετε τίποτε, καθώς οι πιθανότητες να σώσετε το smartphone σας από το νερό είναι ελάχιστες. Υπάρχουν όμως και εξαιρέσεις. Είναι λίγες, αλλά υπάρχουν.

Το πρώτο που πρέπει να κάνετε είναι να αντισταθείτε στον πειρασμό να ελέγξετε ότι το smartphone σας συνεχίζει να λειτουργεί.

  • Μην ενεργοποιήσετε το τηλέφωνό σας, μην αρχίσετε να πατάτε πλήκτρα (έστω, αυτά στο πλάι).
  • Αφαιρέστε ό,τι αφαιρείται. Δηλαδή, την μπαταρία, την κάρτα SIM, την κάρτα μνήμης και το κάλυμμα.
  • Εάν το τηλέφωνό σας έπεσε στην θάλασσα, πρέπει να το ξεπλύνετε!
  • Σκουπίστε το, επιχειρήστε να το στεγνώσετε με αέρα (ή με το σπρέι που καθαρίζουμε το πληκτρολόγιο, εάν υπάρχει). Εάν αφού αφαιρέσετε την μπαταρία, δείτε τυχόν αυτοκόλλητα αρκετά μουλιασμένα, οι πιθανότητες μειώνονται.
  • Μην χρησιμοποιείτε πιστολάκι για τα μαλλιά ή χαρτί για να στεγνώσετε το smartphone!
  • Μην βάλετε το smartphone στον φούρνο, ακόμα και σε χαμηλή θερμοκρασία!
  • Τοποθετήστε το τηλέφωνό σας για 24 ή και 48 ώρες -κάποιοι τα αφήνουν ακόμα και εβδομάδες, όταν η προσπάθεια δεν αποδώσει το πρώτο 24ωρο, γιατί, ως γνωστόν, η ελπίδα, και όχι το smartphone, πεθαίνει τελευταία- μαζί με τα εξαρτήματά του σε ένα σακουλάκι ή μπολ με ρύζι -δεν θα τα χαλάσουμε εάν είναι μαύρο- και περιμένετε να κάνει το θαύμα του, δηλαδή να τραβήξει όλη την υγρασία.
  • Αφού εξαντληθεί η υπομονή σας, ξεθάψτε το smartphone και τα εξαρτήματά του από το ρύζι, συναρμολογήστε τα κομμάτια -τα δικά σας πρώτα, τα δικά του στη συνέχεια-, φορτίστε το και κάντε μια ευχή.

Προσποιούνται τους τεχνικούς υπολογιστών και κλέβουν τραπεζικούς λογαριασμούς – Σε εξέλιξη έρευνες της ΕΛ.ΑΣ.

Σε εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες της Αστυνομίας, για το εντοπισμό των ατόμων, που προσποιούμενοι τεχνικούς εταιρείας λογισμικού, εξαπάτησαν ή προσπάθησαν να εξαπατήσουν πολίτες σε περιοχές της Αργολίδας, της Αρκαδίας και της Μεσσηνίας.

Σύμφωνα με την Αστυνομία, στόχος των δραστών είναι να πάρουν κωδικούς τραπεζικών λογαριασμών, ώστε να αφαιρέσουν χρήματα.

Όπως έχει προκύψει από τις έρευνες σχετικά με τον τρόπο δράσης των αγνώστων ατόμων, αυτοί τηλεφωνούν σε πολίτες, προσποιούμενοι τους τεχνικούς εταιρείας λογισμικού, από αριθμούς κλήσης του εξωτερικού, υποστηρίζοντας ψευδώς ότι εντοπίστηκε κακόβουλο λογισμικό στον ηλεκτρονικό υπολογιστή τους ή στο κινητό τηλέφωνό τους.

Στη συνέχεια, ζητούν από τους πολίτες την εγκατάσταση συγκεκριμένων εφαρμογών, ώστε να καταφέρουν με αυτό τον τρόπο να αποκτήσουν από μακριά πρόσβαση στη συσκευή τους.

Υποτίθεται, σύμφωνα πάντα με την Αστυνομία, πως ο λόγος που επικαλούνται είναι να διορθώσουν το πρόβλημα, αλλά αυτό που θέλουν είναι να αποκτήσουν, αρχικά, πρόσβαση στον υπολογιστή ή στο κινητό τηλέφωνο και στη συνέχεια να πάρουν όποιο προσωπικό δεδομένο βρουν και κυρίως κωδικούς τραπεζικών λογαριασμών, από τους οποίους ταυτόχρονα αφαιρούν χρήματα.

Μάλιστα, η γενική περιφερειακή αστυνομική διεύθυνση Πελοποννήσου ζητά με ανακοίνωσή της από τους πολίτες να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε άγνωστα άτομα που τους τηλεφωνούν και σε καμία περίπτωση να μην δίνουν προσωπικά τους στοιχεία, ενώ να ενημερώνουν άμεσα τις αστυνομικές αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος τους.

Οδηγίες προς τους πολίτες

Η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, με αφορμή τις υποθέσεις αυτές, συστήνει στους πολίτες:

-να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί για την αποφυγή οικονομικής εξαπάτησής τους,

-να μην πείθονται από παρόμοιες τηλεφωνικές κλήσεις,

-να μην ανταποκρίνονται και να διακόπτουν την επικοινωνία σε περίπτωση που λάβουν τέτοιου είδους τηλεφωνικές κλήσεις και

-να μην εγκαθιστούν το προτεινόμενο λογισμικό απομακρυσμένης διαχείρισης.

Σε περίπτωση εγκατάστασης λογισμικού απομακρυσμένης διαχείρισης

-εάν οι δράστες είναι συνδεμένοι στον ηλεκτρονικό υπολογιστή ή τη φορητή συσκευή, άμεση διακοπή της διαδικτυακής σύνδεσης,

-άμεση επικοινωνία με το αρμόδιο τραπεζικό ίδρυμα σε περίπτωση πραγματοποίησης συναλλαγών – μεταφορών χρηματικών ποσών που δεν αναγνωρίζουν,

-άμεσος έλεγχος του υπολογιστή ή της φορητής συσκευής από αρμόδιο τεχνικό,

-εκτέλεση σάρωσης ασφαλείας για τον εντοπισμό μολυσμένων προγραμμάτων, με χρήση ενημερωμένου λογισμικού ασφαλείας,

-άμεση επαναφορά εργοστασιακών ρυθμίσεων των συσκευών και επανεγκατάσταση λογισμικού ή στις περιπτώσεις που αυτό δεν είναι εφικτό, άμεση κατάργηση των -εγκαταστημένων – προτεινόμενων από τους δράστες εφαρμογών, και

-αλλαγή κωδικών πρόσβασης και χρήση νέων ισχυρών κωδικών σε όλους τους λογαριασμούς που συνδέονται στο διαδίκτυο, όπως π.χ. online banking, email(s), social media καθώς και ρύθμιση διαδικασίας επαλήθευσης (2) βημάτων – παραγόντων (two–factor authentication)”.

Σε κάθε περίπτωση καταγγείλετε το γεγονός στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος:

Τηλεφωνικά στον αριθμό 111 88

 

Πώς να περιορίσετε τη σπατάλη των δεδομένων σας στο κινητό

Ο τρόπος που καταναλώνουμε τα δεδομένα του πακέτου μας γίνεται ολοένα και πιο γρήγορος, καταλήγοντας συχνά σε αυξημένους λογαριασμούς ή εξτρά λεφτά για αγορά μερικών ΜΒs. Για λίγο ακόμα σερφάρισμα, κοντολογίς.

Κι όμως, υπάρχει τρόπος να παρακολουθείς πού και πώς ξοδεύονται τα δεδομένα σου, ώστε να μην υπερβαίνεις το μηνιαίο όριο.

Το μόνο που χρειάζεται είναι να πας στις ρυθμίσεις (system settings ή connection settings, ανάλογα τον κατασκευαστή), σε κινητά που τρέχουν Android πάντα, και να επιλέξεις το μενού «data usage».

Εδώ μπορείς να κάνεις πια όλες τις απαραίτητες ρυθμίσεις, όπως να ορίσεις πότε τρέχει το μηνιαίο πακέτο σύνδεσης, να επιλέξεις πότε να σε ειδοποιεί ότι φτάνεις στο τέλος των δεδομένων ή ακόμα και να κλείνουν αυτόματα τα δεδομένα όταν είναι να ξεπεράσουν το όριο χρέωσης.

Για ακόμα καλύτερη παρακολούθηση της χρήσης των δεδομένων μας, η Google έχει μια δωρεάν εφαρμογή στο Play Store, την Datally, η οποία όχι μόνο επικοινωνεί με τα δεδομένα του μενού των ρυθμίσεων, αλλά μπορεί ακόμα και να περιορίσει τα δεδομένα που καταναλώνουν πλαγίως οι εφαρμογές και δεν το καταλαβαίνεις.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.freighter&hl=el

Να γιατί ο κέρσορας του ποντικιού είναι… λοξός

Ο ιστορικός λόγος για μια παγκόσμια σταθερά του κόσμου των ηλεκτρονικών υπολογιστών

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί ο κέρσορας του ποντικιού γέρνει προς τα αριστερά;

Είναι γεγονός πως τον βλέπουμε τόσο συχνά στην καθημερινότητα που δεν έχουμε σκεφτεί ποτέ γιατί έχει κλίση 45 μοιρών.

Κι όμως, τίποτα δεν είναι τυχαίο και υπάρχει καλός λόγος γι’ αυτό. Ή, τουλάχιστον, υπήρχε κάποτε, όταν ο κόσμος των PC ήταν πιξελιασμένος!

Ο κομπιουτεράς Bart Gijssens αποκαλύπτει λοιπόν τα πώς και τα γιατί του κεκλιμένου κέρσορα σε μια online συζήτηση, παραθέτοντας και την πηγή, την ίδια την ιστορία του ποντικιού κοντολογίς.

Το ποντίκι λοιπόν, και ο κέρσορας αναγκαστικά, ήταν μια πατέντα του Douglas Englebart από το 1968 και στην αρχική του μορφή το βελάκι έδειχνε προς τα πάνω, όπως θα περίμενε δηλαδή κανείς.

Η Xerox έφτιαξε το 1970 το ερευνητικό της κέντρο, το Xerox PARC (Palo Alto Research Center), για να εκμεταλλευτεί την τεχνολογία, μόνο που ο κέρσορας χανόταν μέσα στον γεμάτο πίξελ ηλεκτρονικό κόσμο της εποχής. Όταν η ανάλυση της οθόνης κυμαινόταν δηλαδή σε επίπεδα 606×808.

H Xerox έφτιαξε έναν δικό της ηλεκτρονικό υπολογιστή το 1973, Xerox PARC τον είπε κι αυτόν, όπου ο κέρσορας ήταν πια λοξός. Κι αυτό γιατί είχαν ήδη βρει πως η χαμηλή ανάλυση των οθονών της εποχής έκρυβε τον κατακόρυφο κέρσορα. Όταν αυτός είχε όμως γωνία 45 μοιρών, ήταν απείρως πιο ευδιάκριτος στο εκάστοτε περιβάλλον.

Ο Englebart έδωσε κλίση στον κέρσορα και από αυτόν τον δανείστηκαν τόσο ο Steve Jobs όσο και ο Bill Gates για τα δικά τους μηχανήματα και λειτουργικά…

Το φαξ αρνείται να πεθάνει

 

Το φαξ κάποτε βρισκόταν στην πρωτοπορία των επικοινωνιών, μετά έγινε αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής πολλών ανθρώπων και μετά… ήρθε το e-mail.

Σήμερα κανείς δεν αγοράζει πια φαξ και σπάνια χρησιμοποιεί τη δυνατότητα φαξ που διαθέτουν τα πολυμηχανήματα (εκτυπωτές-σαρωτές-αντιγραφικά-φαξ). Αλλά το φαξ δεν πέθανε ακόμη!

Παρ’ όλη την απώλεια της γοητείας του μεταξύ των χρηστών, παρά τις προσπάθειες να αντικατασταθεί τελείως, επιμένει και αντιστέκεται σε όλο τον κόσμο, έχοντας «οχυρωθεί» σε διάφορες περιοχές και επαγγέλματα, κυρίως στις δημόσιες υπηρεσίες, στον ιατρικό τομέα, στις νομικές υπηρεσίες κ.α.

Κάτι η γραφειοκρατική αδράνεια, κάτι η (κυβερνο)ανασφάλεια για τους χάκερ και τις «τρύπες» των σύγχρονων ηλεκτρονικών επικοινωνιών, κάτι το πείσμα ή και η τεχνοφοβία ορισμένων ανθρώπων, όλα αυτά έχουν συνεργήσει ώστε το φαξ να αρνείται να πεθάνει μεταδίδει το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Οι ειδικοί διαφωνούν ποιο πρέπει να θεωρηθεί ως πρώτο φαξ στην ιστορία. Σύμφωνα με μια -αμφισβητούμενη- εκδοχή, ένα είδος πρώιμου μηνύματος φαξ στάλθηκε μέσω τηλέγραφου στο Λονδίνο το 1847 χάρη σε μια εφεύρεση του Σκωτσέζου Αλεξάντερ Μπέιν. Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, οι Τόμας Έντισον και Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ προσπαθούσαν επίσης να αναπτύξουν την τεχνολογία φαξ, σε μια εποχή που οι τηλέγραφοι επέτρεπαν τη μετάδοση μηνυμάτων σε μεγάλες αποστάσεις, ένα γράμμα μετά το άλλο, μέσω κώδικα Μορς.

Το όνειρο των εφευρετών ήταν ήδη να μεταδίδουν τηλεγραφικά όχι μηνύματα γράμμα-γράμμα, αλλά αντίγραφα ολόκληρων κειμένων και εικόνων. Το 1863, στη Γαλλία, ο Ιούλιος Βερν, ο οποίος πάντα έβλεπε μπροστά από την εποχή του, έγραφε ότι το Παρίσι της δεκαετίας του 1960, δηλαδή μετά από ένα αιώνα, θα ήταν πλημμυρισμένο από μηχανήματα φαξ ή, όπως τα αποκαλούσε, «εικονο-τηλέγραφους».

Η τεχνολογία του φαξ αναπτύχθηκε αργά. Στην Παγκόσμια Έκθεση της Νέας Υόρκης το 1939 ένα μηχάνημα φαξ μετέδωσε εικόνες εφημερίδων από διάφορα μέρη του κόσμου με ταχύτητα 18 λεπτών ανά σελίδα (ασύλληπτα γρήγορη για την εποχή εκείνη, ανάλογη της χελώνας για τη δική μας…).

Όπως γράφει ο Τζόναθαν Κούπερσμιθ στο βιβλίο του «Faxed: Η ‘Ανοδος και η πτώση του μηχανήματος φαξ», «στη σημερινή εποχή της αυτόματης μετάδοσης πληροφοριών και εικόνων, είναι δύσκολο να εκτιμήσουμε τη μαγεία που βίωσαν εκατομμύρια άνθρωποι στη δεκαετία του 1930, όταν είδαν φωτογραφίες μακρινών καταστροφών να εμφανίζονται την επόμενη μέρα στις εφημερίδες τους ή, αργότερα, στη δεκαετία του 1980, όταν παρακολουθούσαν ένα ακριβές αντίγραφο κάποιας επιστολής να αναδύεται γραμμή-γραμμή από ένα μηχάνημα συνδεδεμένο στη τηλεφωνικό δίκτυο».

Στη δεκαετία του ΄80 το φαξ έκανε το «μπαμ» στα γραφεία όλου του κόσμου, φέρνοντας μια επανάσταση στην ταχύτητα των επιχειρηματικών συναλλαγών, καθώς επέτρεψε για πρώτη φορά σε ανθρώπους και εταιρείες να στέλνουν και να λαμβάνουν γρήγορα και μαζικά κάθε είδους κείμενα, εικόνες και άλλα έγγραφα. Σε λίγα δευτερόλεπτα ένα έγγραφο ταξίδευε αυτούσιο από ένα γραφείο του Τόκιο σε ένα γραφείο της Νέας Υόρκης.

Ήταν ο προάγγελος της σημερινής ψηφιακής εποχής, καθώς το φαξ κατέστησε εφικτή την άμεση μετάδοση εικόνων και κειμένων κάθε είδους, από παραγγελίες για πίτσες, προσκλήσεις για πάρτι και ευχετήριες κάρτες έως αποτελέσματα ιατρικών εξετάσεων, παιδικά σκίτσα και… όρκους αγάπης.

Το φαξ έφθασε στο απόγειό του λίγο πριν την εμφάνιση του διαδικτύου. Το 1995, στο προφητικό βιβλίο του «Being Digital» ο Ελληνο-αμερικανός Νίκολας Νεγκροπόντε, διευθυντής του Εργαστηρίου Πολυμέσων (Media Lab) του Πανεπιστημίου ΜΙΤ, έγραφε ότι «το μηχάνημα του φαξ αποτελεί ένα σοβαρό ψεγάδι στο πεδίο της πληροφορικής, ένα βήμα προς το πίσω, οι επιπτώσεις του οποίου θα είναι αισθητές για πολύ καιρό».

Μετά από λίγα χρόνια, η παραγωγή και οι πωλήσεις μηχανημάτων φαξ άρχισαν να πέφτουν, μια πτώση που σταδιακά πήρε δραματικές διαστάσεις. Θα περίμενε κανείς ότι αυτό είναι το οριστικό τέλος του φαξ – αλλά δεν είναι, όχι ακόμη τουλάχιστον.
Δημόσιες αρχές και υγεία αντιστέκονται

Ακούγεται απίστευτο, αλλά στις ΗΠΑ, σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών τεχνολογίας που επικαλείται το περιοδικό «Ατλάντικ», το 75% όλων των ιατρικών επικοινωνιών γίνονται ακόμη μέσω φαξ.

Οι γιατροί βασίζονται ακόμη σε μεγάλο βαθμό στο φαξ τόσο για καταστάσεις ρουτίνας, όσο και για πιο επείγουσες. Ένας λόγος που συμβαίνει αυτό, είναι για να διαφυλαχθεί το ιατρικό απόρρητο των πελατών τους. Η ψηφιακή αποθήκευση και αποστολή ιατρικών δεδομένων δημιουργεί μια νευρικότητα σε πολλούς ασθενείς αλλά και γιατρούς.

Πολλοί -ακόμη και νοσοκομεία ή κλινικές- θεωρούν ότι ένας χάκερ πιο εύκολα θα παραβιάσει έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή παρά ένα μηχάνημα φαξ. Είναι αλήθεια, σύμφωνα με τους ειδικούς, ότι το φαξ είναι πιο ασφαλές, καθώς ακόμη και αν η μετάδοσή του παραβιαστεί από χάκερ (κάτι που είναι δυνατό), η ζημιά λόγω της διαρροής δεδομένων θα αφορά μόνο τη συγκεκριμένη μετάδοση, ενώ σε περίπτωση κυβερνοπαραβίασης ενός υπολογιστή, ένα ολόκληρο σύστημα ψηφιακών αρχείων με ευαίσθητα ιατρικά και άλλα προσωπικά δεδομένα μπορεί να πέσει σε κακόβουλα χέρια.

Στις αστυνομικές και άλλες υπηρεσίες ασφαλείας, καθώς επίσης σε δικαστικές και εν γένει νομικές υπηρεσίες, αλλά και γενικότερα σε διάφορες δημόσιες υπηρεσίες και αρχές, το φαξ επίσης αντιστέκεται γερά. Ακόμη και το FBI συνεχίζει να κάνει ευρεία χρήση του φαξ, προτιμώντας το συχνά έναντι του e-mail (το οποίο αφήνει περισσότερα ίχνη…).

Δεν λείπουν και οι νοσταλγικοί τύποι με «ρετρό» διάθεση, που θέλγονται από την αύρα παλαιάς τεχνολογίας, την οποία πλέον αποπνέει το φαξ. Εν προκειμένω, σύμφωνα με τους ψυχολόγους, λειτουργεί υποσυνείδητα κι ένα άλλο κίνητρο: η ανάγκη να πιάνει κανείς με τα χέρια του ένα πραγματικό, υλικό έγγραφο, σε μια εποχή όπου τα πράγματα σταδιακά εξαϋλώνονται και γίνονται εικονικά.

Και, βέβαια, υπάρχουν πάντα οι υποκατηγορίες των πεισματάρηδων και των τεχνοφοβικών, οι οποίοι λένε όχι σε κάθε αλλαγή. Δυσκολεύθηκαν τόσο πολύ να μάθουν πώς λειτουργεί το φαξ, που φρίττουν στην ιδέα ότι θα πρέπει να το πετάξουν και μετά να μάθουν πώς λειτουργεί το e-mail!

112: Τι πρέπει να κάνουν όσοι δεν παίρνουν τα μηνύματα της Πολιτικής Προστασίας

To 112 μπήκε πλέον για τα καλά στην ζωή μας και οι ειδοποιήσεις του έρχονται όλο και πιο συχνά στα κινητά μας. Τι πρέπει να κάνουμε όμως αν δεν έρχονται τα μηνύματα στο κινητό μας;

Τι πρέπει να κάνουν όσοι δεν έλαβαν το μήνυμα

Η εν λόγω ειδοποίηση ελήφθη κατά κύριο λόγο από όσους έχουν τα λεγόμενα «έξυπνα κινητά», τα οποία διαθέτουν το απαραίτητο λογισμικό με την μέθοδο CBS, δηλαδή μέσω κεραιών κινητής τηλεφωνίας.

Για να μπορέσει όμως να διασφαλιστεί και σε αυτά τα τηλέφωνα η λήψη των ειδοποιήσεων πρέπει οι κάτοχοι τους να κατεβάσουν ένα πρόγραμμα.

Όσοι δεν διαθέτουν smart phone θα πρέπει να κάνουν εγγραφή στην πλατφόρμα του 112, ώστε να λαμβάνουν τις ειδοποιήσεις με SMS ή με φωνητικά μηνύματα σε κινητά και σταθερά. Για να μπορέσουν να κάνουν εγγραφή θα πρέπει να μπουν στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και στην πλατφόρμα του 112 και να ακολουθήσουν τις οδηγίες για κάθε περίπτωση.

https://www.civilprotection.gr/el/ypiresia-epikoinonion-ektaktoy-anagkis-112

Οι οδηγίες της Πολιτικής Προστασίας αφορούν πρώτον τους κατόχους smart phone, που εάν δεν λαμβάνουν τις ειδοποιήσεις πρέπει να κάνουν κάποιες ρυθμίσεις, πατώντας την ένδειξη που αναφέρει «ορισμένες ρυθμίσεις», η οποία τους βγάζει στην επόμενη σελίδα, όπου υπάρχουν όλοι οι τύποι των κινητών και τους καθοδηγεί λεπτομερώς.

https://www.civilprotection.gr/el/cellbroadcasting

(παρέχονται οδηγίες ρύθμισης για κινητά Android, Apple, Samsung, Xiaomi, Nokia, Huawei, LG, Sony, Motorola, Alcatel.

Όσοι όμως δεν έχουν έξυπνα κινητά, πηγαίνουν στην ένδειξη «εγγραφή» της πλατφόρμας και συμπληρώνουν τα στοιχεία και τον τρόπο που επιθυμούν να λαμβάνουν τις ειδοποιήσεις.

https://112.gr/el-gr/

Viber: Προσοχή αυτό το μύνημα θα αυτοκαταστραφεί!

Το Viber είναι μια εφαρμογή που επιτρέπει στους χρήστες να κάνουν δωρεάν κλήσεις, να στέλνουν κείμενα, εικόνες και βίντεο σε άλλους χρήστες. Λειτουργεί τόσο σε κινητά όσο και σε υπολογιστές και από το Φεβρουάριο του 2015, η εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων υποστηρίζει 236 εκατομμύρια ενεργούς μηνιαίους χρήστες. Είναι μια εφαρμογή που θεωρείται από τους γονείς «σχετικά ασφαλής» και χρησιμοποιείται ακόμα και από παιδιά των πρώτων τάξεων του δημοτικού.   Μετά τα πρόσφατα γεγονότα και ενόψει της εφαρμογής του GDPR, οι διαχειριστές με μήνυμά που απέστειλαν στους χρήστες υποστηρίζουν ότι τα προσωπικά δεδομένα στη συγκεκριμένη εφαρμογή είναι προστατευμένα καθώς:

– Το Viber δεν μπορεί να διαβάσει ή να ακούσει τις ιδιωτικές συνομιλίες και κλήσεις του χρήστη λόγω κρυπτογράφησης

– Ο χρήστης μπορεί οποιαδήποτε στιγμή να διαγράψει από τα τηλέφωνα των φίλων του μηνύματα που ήδη έχει στείλει

– O χρήστης μπορεί  να στείλει μηνύματα με χρονόμετρο αυτοκαταστροφής σε Μυστικές Συνομιλίες

Νέες και χρήσιμες λειτουργίες από το Viber

Απόκρυψη συνομιλίας

Η λειτουργία αυτή επιτρέπει στους χρήστες να εξαφανίζουν μια ή περισσότερες συνομιλίες από την αρχική σελίδα του Viber και να τις εμφανίζουν με χρήση 4ψήφιου κωδικού PIN. Μπορείτε να κρύψετε ατομικές, ομαδικές, ακόμη και μυστικές συνομιλίες. Ορίζετε ένα 4ψήφιο PIN για όλες τις κρυφές συνομιλίες σας, όχι ένα για κάθε μία ορίζοντας ένα 4ψήφιο PIN για όλες τις κρυφές συνομιλίες σας, όχι ένα για κάθε μία.

Προσοχή όμως:

  • Μπορείτε να αποκρύψετε συνομιλίες μονάχα μέσω smartphones ή και tablets στην περίπτωση που τα χρησιμοποιείτε ως πρωτεύοντες συσκευές. Όχι από pc και tablets ως δευτερεύοντες συσκευές.
  • Αν κρύψετε μια συνομιλία μέσω smartphone, τότε αυτή θα διαγραφεί στα tablet και στις pc συσκευές σας και δε θα μπορείτε να έχετε πρόσβαση στη συνομιλία από αυτές.
  • Σε πιθανή επανεμφάνιση συνομιλίας, το ιστορικό αυτής δεν επανέρχεται στα tablet και στις pc συσκευές.
  • Αν λάβετε μήνυμα από μια κρυφή συνομιλία, τότε θα σας έρθει κανονικά ειδοποίηση με το περιεχόμενο του μηνύματος και τον αποστολέα να προστατεύονται.

Πώς γίνεται η διαδικασία:

1.Κρατήστε πατημένο το δάχτυλο σας επάνω στη συνομιλία που θέλετε να αποκρύψετε.

2.Στο μενού που θα εμφανιστεί, πατήστε την επιλογή «Απόκρυψη συνομιλίας».

3.Αν είναι η πρώτη φορά που κάνετε απόκρυψη μιας συνομιλίας, από το πλαίσιο που θα εμφανιστεί πατήστε την επιλογή «ΟΡΙΣΜΟΣ PIN».

4.Πληκτρολογήστε ένα 4ψήφιο PIN μέσω του οποίου θα βρίσκετε όλες τις κρυμμένες συνομιλίες σας.

5.Πληκτρολογήστε άλλη μια φορά το ίδιο 4ψήφιο PIN για επαλήθευση.

6.Ένα πλαίσιο με τίτλο «Επιτυχής ορισμός PIN» θα εμφανιστεί στην οθόνη  και η συνομιλία θα είναι πλέον κρυφή.

7.Για μελλοντικές αποκρύψεις η διαδικασία είναι πιο σύντομη, αφού πλέον έχετε ορίσει τον αριθμό PIN και θα καλείστε να τον τοποθετείτε μία μόνο φορά για κάθε απόκρυψη.

Τι είναι τα μηνύματα αυτοκαταστροφής ή εφήμερα μηνύματα

Η αποστολή ενός εφήμερου μηνύματος (ή μηνύματος με χρονόμετρο αυτοκαταστροφής) είναι απλή. Ο χρήστης διαλέγει τη φωτογραφία ή το video που επιθυμεί να στείλει και στη συνέχεια αρκεί να πατήσει στο εικονίδιο με το μολύβι για να του εμφανιστεί το χρονόμετρο κάτω αριστερά. Η χρονική διάρκεια που μπορεί να μείνει ορατό ένα Secret Message (έτσι τα ονομάζει η Viber) είναι από 1 έως 10 δευτερόλεπτα.

Διαγραφή μηνυμάτων ακόμα και μετά την αποστολή τους

Οι χρήστες του Viber έχουν τη δυνατότητα να διαγράψουν συνομιλίες ακόμα και μετά την αποστολή του μηνύματος και ανεξάρτητα από το αν το έχει διαβάσει ή όχι ο παραλήπτης. Η διαδικασία είναι απλή: Μπορούν να πατήσουν πάνω στο κουμπί διαγραφή και στη συνέχει να επιλέξουν αν θέλουν να διαγραφεί το μήνυμα μόνο από τον παραλήπτη, μόνο από το δικό τους ή και από τα δύο.

Πώς λειτουργεί η εφαρμογή;

Η εφαρμογή μπορεί να «κατέβει» απευθείας στο τηλέφωνό  ή τον υπολογιστή σας. Οι χρήστες πρέπει απλά να εισάγουν τον αριθμό τηλεφώνου τους καθώς αυτό χρησιμοποιεί το Viber ως ταυτότητα. Για να ενεργοποιηθεί ο λογαριασμός, το Viber στέλνει ένα PIN μέσω SMS. Εν συνεχεία, μόλις ενεργοποιηθεί  η εφαρμογή συνδέεται στη λίστα επαφών  για να βρει και να συνδεθεί με φίλους.

Τα κύρια χαρακτηριστικά του Viber είναι:

  • Δωρεάν μηνύματα
  • Δωρεάν μηνύματα εικόνων και βίντεο
  • Δωρεάν κλήσεις προς άλλους χρήστες Viber

Δωρεάν ομαδικές  συνομιλίες (έως 200 συμμετέχοντες) – Αυτό είναι ένα πολύ δημοφιλές στοιχείο της εφαρμογής. Οι ομαδικές συνομιλίες είναι ένας πολύ καλός τρόπος για διατήρηση επαφής και αλληλεπίδρασης αλλά ελλοχεύουν και διάφοροι κίνδυνοι όπως διαμοιρασμός ακατάλληλου περιεχομένου, ψηφιακός εκφοβισμός κ.α. Οι ομάδες διαγράφονται μόνο όταν εγκαταλειφθούν από όλα τα μέλη ενώ οι διαχειριστές ή οι συμμετέχοντες στην ομάδα δεν μπορούν να καταργήσουν της συμμετοχή ενός άλλου μέλους.

Δημόσιες συνομιλίες – Αυτή η λειτουργία επιτρέπει στους χρήστες του Viber να ακολουθούν τις αγαπημένες τους προσωπικότητες ή να συμμετέχουν σε συζητήσεις για τα αγαπημένα τους θέματα. Όταν ένας χρήστης ακολουθεί δημόσια συζήτηση δεν μπορεί να συμμετέχει σε αυτήν εκτός αν προστεθεί στην ομάδα από το διαχειριστή. Ορατά επίσης είναι μόνο τα προφίλ όσων είναι μέλος στην ομάδα και όχι όσων παρακολουθούν τη δημόσια συνομιλία.

Αυτοκόλλητα – Ένα άλλο πολύ δημοφιλές στοιχείο  του Viber είναι τα αυτοκόλλητα που μπορούν να προστεθούν στα μηνύματα. Πολλά από αυτά είναι δωρεάν, κάποια άλλο όμως μπορούν να αγοραστούν.

Viber Games – Οι χρήστες μπορούν να επιλέξουν από μια σειρά παιχνιδιών για να κατεβάσουν στον υπολογιστή, το tablet ή το τηλέφωνο τους. Τα παιχνίδια μπορούν να παιχτούν από μόνα τους ή να παιχτούν μέσω του Viber δίνοντας τη δυνατότητα στο χρήστη να συνδεθεί και να παίξει με φίλους.

Αποκλεισμός άλλου χρήστη στο Viber:

Όταν λαμβάνετε ένα μήνυμα από μια άγνωστη επαφή στην οθόνη συνομιλίας θα εμφανιστεί ένα μήνυμα με δύο επιλογές. Μπορείτε είτε να προσθέσετε την άγνωστη επαφή στη λίστα επαφών σας είτε να την αποκλείσετε.

Αποκλεισμός χρήστη από μια ομάδα.

Μπορείτε να αποκλείσετε χρήστες που συμμετέχουν στην ίδια ομάδα όπως εσείς μέσω της οθόνης πληροφοριών ομάδας.

 Εισαγάγετε την ομάδα> Σύρετε την οθόνη προς τα αριστερά> Επιλέξτε την επαφή> Επιλέξτε το μενού της συσκευής> Επιλέξτε “Αποκλεισμός”.

 Σημείωση: Η δεσμευμένη επαφή θα εξακολουθήσει να βλέπει τη δραστηριότητά σας εντός της ομάδας και θα μπορείτε να δείτε τις δικές σας. Το μπλοκ θα ισχύει μόνο για επικοινωνίες one-on-one.

Αποκλεισμός μιας επαφής που βρίσκεται ήδη στη λίστα επαφών σας.

 Μπορείτε να την αποκλείσετε από την οθόνη πληροφοριών συνομιλίας μετακινώντας την αριστερή οθόνη> Επιλογή μενού συσκευής> Επιλογή “Αποκλεισμός”.

Απλώς πληκτρολογήστε τον αριθμό τους μη αυτόματα μέσω της λίστας μπλοκ εισάγοντας Ρυθμίσεις> Απόρρητο> Λίστα αποκλεισμού> Αριθμός μπλοκ. Θυμηθείτε να εισαγάγετε τον αριθμό με την ακόλουθη μορφή: + Κωδικός χώρας και εν συνεχεία αριθμός

Κοινή χρήση τοποθεσίας

Το Viber επιτρέπει στους χρήστες να μοιράζονται την τοποθεσία τους με τις επαφές τους, ωστόσο αυτή η λειτουργία είναι απενεργοποιημένη από προεπιλογή.

Πόση ακτινοβολία εκπέμπει το κινητό σας;

Aν και η επίδραση της ακτινοβολίας των κινητών τηλεφώνων μελετάται εδώ και καιρό, τα πορίσματα που βγαίνουν μάλλον μας μπερδεύουν. Πολλοί υποστηρίζουν ότι πρέπει να συνεχιστούν οι έρευνες, καθώς η χρήση της ασύρματης τεχνολογίας άρχισε πρόσφατα να εξαπλώνεται, ενώ άλλοι ότι έχει περάσει αρκετός χρόνος και ότι, αν η ακτινοβολία ήταν βλαβερή, οι επιπτώσεις θα είχαν φανεί. Για κάθε ενδεχόμενο, πάντως, πριν αναφωνήσετε «Πάρε με στο κινητό», αξίζει να πληροφορηθείτε ποια από τα κινητά της αγοράς έχουν τη χαμηλότερη ακτινοβολία.

Τι είναι ο δείκτης SAR;

Είναι ο δείκτης που χρησιμοποιείται για να μετρήσουμε την επιβάρυνση
με ραδιοκύματα που δέχεται το ανθρώπινο σώμα ή τμήματά του κατά τη χρήση του κινητού τηλεφώνου. Μετράται σε μονάδες W/kg (Watt ανά κιλό) και η μέγιστη τιμή SAR του κινητού σας αναγράφεται στον οδηγό χρήσης του.

Η τιμή SAR (Specific Absorption Rate = ρυθμός ειδικής απορρόφησης) είναι χαρακτηριστική για κάθε συσκευή κινητού και δείχνει το βαθμό απορρόφησης της ακτινοβολίας από τον οργανισμό. Υπάρχουν μάλιστα δύο τιμές μία για το κεφάλι και μία για το σώμα. Στο κεφάλι φυσικά είναι πάντα μεγαλύτερη η δόση λόγω της πλήρους λειτουργίας όταν κάνουμε συνδιάλεξη και λόγω της απόστασης που είναι ελάχιστη.

Οι μέγιστες επιτρεπόμενες τιμές όπως έχουν θεσπιστεί σε Ευρώπη και Ηνωμένες Πολιτείες είναι 2.0 W/Kg σε 10g ιστού και 1.6 W/Kg σε 1g ιστού αντίστοιχα.

Άρα δεν είναι άμεσα συγκρίσιμες οι τιμές.

Είναι καλό λοιπόν να ψάχνετε κινητά με όσο το δυνατόν πιο χαμηλό δείκτη SAR.

Μία καλή σελίδα αναζήτησης της τιμής ακτινοβολίας ενός κινητού είναι το http://www.gsmarena.com/ όπου κάνοντας αναζήτηση με το όνομα του μοντέλου μπορούμε να βρούμε τον δείκτη SAR του κινητού.

Σε αυτό το γράφημα μπορούμε να δούμε τις τιμές ταξινομημένες από τα αριστερά (οι χαμηλές) και από τα δεξιά οι υψηλές έως υπερβολικά υψηλές τιμές.

Ερωτήσεις στους ειδικούς

Ποια όρια ακτινοβολίας θεωρούνται ασφαλή; 

Δεν υπάρχουν όρια ασφαλείας σε οποιαδήποτε ακτινοβολία, αλλά μόνο όρια αποδεκτού κινδύνου, που πέραν αυτών η ακτινοβολία θεωρείται επικίνδυνη. Έτσι, η Διεθνής Επιτροπή για την Προστασία από τις Μη Ιονίζουσες Ακτινοβολίες (ICNIRP) έχει προτείνει τα 2 W/kg για τοπική σύντομη έκθεση και μόλις τα 0,08 W/kg για συνεχή έκθεση στα ηλεκτρομαγνητικά πεδία. Τα όρια της ελληνικής νομοθεσίας είναι κατά 20-40% αυστηρότερα, ενώ τα όρια στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ, αν και παρόμοια, δεν είναι ίδια, αφού υπάρχουν μικροδιαφορές στην τεχνολογία και στα πρότυπα των επικοινωνιών.

Υπάρχουν παράγοντες που επηρεάζουν το δείκτη SAR; 

Εκτός από τις προδιαγραφές του κινητού, στην πράξη η τιμή του SAR εξαρτάται από το σωματότυπό μας, τον τρόπο που κρατάμε το κινητό (αν π.χ. εφάπτεται στο κεφάλι ή στο σώμα μας), τα εμπόδια που επηρεάζουν τη σύνδεση του κινητού με τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας (π.χ. όταν μιλάμε μέσα από κλειστούς χώρους ή στο αυτοκίνητο), αλλά και τη διάρκεια της συνομιλίας.

Τα αυτοκόλλητα και οι θήκες που υπάρχουν στην αγορά προστατεύουν;

Αν και οι κατασκευαστές ισχυρίζονται ότι τα αυτοκόλλητα αυτά περιορίζουν την επίδραση της ακτινοβολίας στον εγκέφαλο, σύμφωνα με τους ειδικούς δεν υπάρχουν αποδείξεις που να το επιβεβαιώνουν. Προτείνεται, όμως, η χρήση ορισμένων θηκών προστασίας που εμποδίζουν την ακτινοβολία προς το σώμα, με την προϋπόθεση ότι μιλάτε με ενσύρματο bluetooth ή έστω με handsfree. Οι θήκες αυτές είναι μια καλή λύση για όσους μιλούν κατά την οδήγηση ή βρίσκονται π.χ. σε πούλμαν, αφού στερεώνονται με βεντούζα στο παράθυρο και η ακτινοβολία εκπέμπεται προς τα έξω, καθώς η εσωτερική επένδυση την αντανακλά.

Στο σπίτι να χρησιμοποιώ καλύτερα το ασύρματο τηλέφωνο; 

Έρευνες έδειξαν ότι τα παλαιότερα ασύρματα τηλέφωνα δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται, επειδή παράγουν ισχυρά ηλεκτρομαγνητικά πεδία. Επίσης, τα σύγχρονα ασύρματα τηλέφωνα και η βάση τους εκπέμπουν διαρκώς ακτινοβολία σε συχνότητες παρόμοιες με αυτές των κινητών, είτε επικοινωνείτε είτε όχι. Μελέτες του Τμήματος Βιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών σε πειραματόζωα έδειξαν ότι η χρήση και αυτών των συσκευών προκαλεί διαταραχές στη λειτουργία των κυττάρων και ιδιαίτερα των εγκεφαλικών.

Kαι με τα sms τι γίνεται;

Πολλοί πιστεύουν ότι η αποστολή μηνυμάτων είναι ακίνδυνη, επειδή η επικοινωνία με αυτό τον τρόπο είναι σύντομη. Το κινητό, όμως, εκπέμπει ακτινοβολία όταν στέλνετε μηνύματα, αλλά και όταν λαμβάνετε, ανάλογη και με την έκτασή τους. Όταν, λοιπόν, στέλνετε μηνύματα, κρατάτε το κινητό μακριά από το σώμα σας.

Στοιχειώδη μέτρα ασφαλείας

κρατάτε αποστάσεις! Μέχρι να κυκλοφορήσουν ηλεκτρομαγνητικές ασπίδες, προσπαθήστε να χρησιμοποιείτε το κινητό σας τηλέφωνο όσο το δυνατόν λιγότερο. Όταν πάλι μιλάτε ή στέλνετε μηνύματα, φροντίστε να το κρατάτε μακριά από το σώμα σας και προτιμάτε να μιλάτε από ανοιχτή ακρόαση.

Βγείτε έξω! Σε κλειστούς χώρους (π.χ. σπίτι, αυτοκίνητο) ή όταν υπάρχουν εμπόδια (πολυκατοικίες, βουνά), το κινητό τηλέφωνο αυξάνει την ένταση της ακτινοβολίας, για να διασφαλίσει την επικοινωνία του με το σταθμό βάσης. Αυτό σημαίνει ότι αυξάνεται η επικινδυνότητά του, ιδιαίτερα αν μιλάτε με το κινητό κολλημένο στο αυτί σας.

Πάρτε ενσύρματο bluetooth Kαλύτερη επιλογή είναι το ενσύρματο bluetooth με το ακουστικό και το μανταλάκι στο πέτο. Δεύτερη επιλογή είναι το handsfree, καθώς πειράματα στο εργαστήριο του καθηγητή Λουκά Χ. Μαργαρίτη έχουν δείξει ότι το απλό bluetooth, που τοποθετείται απευθείας στο αυτί, επιβαρύνει διαρκώς τον εγκέφαλο με ασθενή ηλεκτρομαγνητικά πεδία.

Δώστε τέλος στις βραδινές κλήσεις Η χρήση κινητού τηλεφώνου μπορεί να προκαλέσει πονοκεφάλους και σύγχυση και να διαταράξει τον ύπνο. Έρευνα έδειξε ότι όσοι χρησιμοποιούν το κινητό τηλέφωνο πριν κοιμηθούν, μπορεί να αργήσουν να φτάσουν στα βαθύτερα στάδια του ύπνου και να παραμείνουν σε αυτά για μικρότερο χρονικό διάστημα. Έτσι, την επόμενη ημέρα μπορεί να είναι νευρικοί, κουρασμένοι και επιθετικοί.

Προσέξτε τα παιδιά σας Τα παιδιά είναι ευάλωτα στην ακτινοβολία, αφού ο εγκέφαλος και ο οργανισμός τους βρίσκονται στην ανάπτυξη. Επιπλέον, το πάχος του κρανιακού τους οστού είναι μικρότερο από των ενηλίκων και επομένως η ακτινοβολία το διαπερνά ευκολότερα. Μάλιστα, πολλοί ερευνητές συσχετίζουν την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία με διάφορα νοσήματα, ακόμα και με καρκίνο. Συνιστάται, λοιπόν, τα παιδιά κάτω των 15 ετών να χρησιμοποιούν το κινητό ή το ασύρματο τηλέφωνο μόνο σε επείγουσες περιπτώσεις, καθώς δεν είναι γνωστές οι μακροχρόνιες επιπτώσεις της χρήσης τους.

Τελικά, κινδυνεύουμε ή όχι;

Αποτελέσματα μελετών φαίνεται να υποστηρίζουν ότι η ένταση της ακτινοβολίας της κινητής τηλεφωνίας μπορεί να προκαλέσει πονοκέφαλο, κόπωση, νευρικότητα, προσωρινή απώλεια μνήμης, διαταραχή της συγκέντρωσης, στειρότητα στους άνδρες που έχουν το κινητό στην τσέπη του παντελονιού, εξασθένηση του ανοσοποιητικού συστήματος, ακόμη και όγκο του ακουστικού νεύρου. Φυσικά, αυτό δεν σημαίνει ότι όσοι χρησιμοποιείτε κινητό τηλέφωνο θα παρουσιάσετε τέτοια προβλήματα. Αν και οι επιδράσεις αυτές μπορεί να μην έχουν ακόμα αποδειχθεί πλήρως σε μεγάλους πληθυσμούς, ωστόσο καλό είναι να παίρνετε τα μέτρα σας.

Ευχαριστούμε για τη συνεργασία τον κ. Λουκά Χ. Μαργαρίτη, καθηγητή Κυτταρικής Βιολογίας και Ραδιοβιολογίας στο Τμήμα Βιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, τον κ. Στέφανο Τσιτομενέα, αντιπρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών και καθηγητή Τηλεπικοινωνιών στο ΤΕΙ Πειραιά, και την κ. Αδαμαντία Φ. Φραγκοπούλου, ερευνήτρια Βιοφυσικής Ακτινοβολιών.

http://www.vita.gr/ygeia/article/9015/ta-10-kinhta-me-th-xamhloterh-aktinobolia/

Top