Μια φορά κι έναν καιρό, στον ψηφιακό κόσμο, υπήρχε ένας πανίσχυρος γίγαντας που ονομαζόταν Torrent. Ήταν το αγαπημένο εργαλείο για όποιον ήθελε να κατεβάσει οτιδήποτε, από τις πιο πρόσφατες επιτυχημένες ταινίες μέχρι τα δημοφιλή ή άγνωστα ανεξάρτητα παιχνίδια και πακέτα λογισμικού μεγάλου μεγέθους. Πολλοί το χρησιμοποιούσαν για να κατεβάσουν πειρατικό υλικό και ήδη σπασμένα πακέτα λογισμικού…
Ας ξεκινήσουμε ένα ταξίδι στον χρόνο για να ανακαλύψουμε την αλήθεια.
Η Χρυσή Εποχή των Torrents
Ας γυρίσουμε πίσω στις αρχές της δεκαετίας του 2000, όταν οι ήχοι dial-up στοίχειωναν ακόμα τα όνειρά μας και η λέξη «streaming» συνδεόταν κυρίως με το νερό. Ήταν η εποχή της αργής σύνδεσης στο διαδίκτυο και των ακόμη πιο αργών επίσημων κυκλοφοριών. Παρουσιάζουμε το BitTorrent , ένα πρωτόκολλο που δημιουργήθηκε από τον Bram Cohen το 2001. Ήταν κάτι που άλλαξε τα δεδομένα, επιτρέποντας την κοινή χρήση μεγάλων αρχείων σπάζοντάς τα σε μικροσκοπικά κομμάτια, καθιστώντας τη διαδικασία λήψης ταχύτερη και πιο αποτελεσματική.
Η Κορυφή της Πειρατείας και της Δημοτικότητας
Στο απόγειό του, γύρω στα μέσα της δεκαετίας του 2000, το Torrent ήταν το ιδανικό εργαλείο για να κατεβάζει κανείς σχεδόν τα πάντα. Από φοιτητές που μοιράζονταν σημειώσεις διαλέξεων μέχρι ηχογραφήσεις διαδικτυακών μαθημάτων, το Torrent τα είχε όλα. Ήταν η εποχή του uTorrent και του Vuze, όπου κάθε αρχείο ήταν προσβάσιμο με ένα μόνο κλικ.
Ταινίες του Hollywood και τηλεοπτικές σειρές βρήκαν τον δρόμο τους στις ιστοσελίδες Torrent πριν από τις επίσημες ημερομηνίες κυκλοφορίας τους, προκαλώντας αναταραχή στη βιομηχανία. Δημοφιλείς ταινίες όπως έγιναν επίσης διαθέσιμες στις ιστοσελίδες Torrent την ίδια ημέρα της κυκλοφορίας τους στους κινηματογράφους.
Δεν βρήκα συγκεκριμένες αναφορές στο διαδίκτυο, αλλά θυμάμαι ότι πολλοί χρήστες είχαν παρακολουθήσει ταινίες περίπου 15 ημέρες πριν από την κυκλοφορία τους. Οι διαρροές όχι μόνο πυροδότησαν συζητήσεις για τα ψηφιακά δικαιώματα, αλλά τόνισαν και το αχαλίνωτο ζήτημα της πειρατείας. Δεν ήταν μόνο η μεγάλη οθόνη που ένιωσε τον αντίκτυπο. Δημοφιλείς τηλεοπτικές εκπομπές, που συχνά δεν ήταν διαθέσιμες μέσω επίσημων καναλιών, κατεβάστηκαν μαζικά, δημιουργώντας ένα παράλληλο σύμπαν κατανάλωσης ψυχαγωγίας.
Ακόμη και οι υπερπαραγωγές όπως το Avatar και ο Σκοτεινός Ιππότης βρέθηκαν να στροβιλίζονται στην καταιγίδα των Torrent, με τις πρώτες διαρροές να προκαλούν πονοκέφαλο στα στούντιο και να οδηγούν σε σημαντικές απώλειες στα box office.
Το 2001, το Torrent ήταν ακόμα ένα νεογέννητο, κάνοντας τα πρώτα του βήματα στην ψηφιακή παιδική χαρά. Μέχρι το 2006, ήταν ένα σούπερ σταρ, με εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως.
Η παρακμή του Torrent
Μεταφερόμαστε στο σήμερα και το τοπίο έχει αλλάξει δραστικά. Υπηρεσίες streaming όπως το Netflix, το Hotstar, το Spotify και πολλές άλλες έχουν κυριαρχήσει, προσφέροντας άνεση και ταχύτητα.
Τα αρχεία Torrent μερικές φορές περιείχαν κακόβουλο λογισμικό, adware ή ιούς που μολύνουν σοβαρά το σύστημα και αποτελούσαν σημαντικό πρόβλημα.
Οι ιστοσελίδες torrent αντιμετωπίζουν συνεχείς νομικές μάχες, με κολοσσούς όπως το The Pirate Bay να παίζουν ένα ατελείωτο παιχνίδι γάτας με το ποντίκι με τις αρχές.
Τα τελευταία χρόνια, καθώς οι αρχές και οι πάροχοι υπηρεσιών διαδικτύου ενίσχυσαν τον έλεγχο και την καταπολέμηση των torrent, πολλοί χρήστες εγκατέλειψαν τις παραδοσιακές μεθόδους πειρατείας που βασίζονταν στο κατέβασμα αρχείων.
Στη θέση τους, αναδείχθηκαν ιστοσελίδες streaming που επιτρέπουν στους χρήστες να παρακολουθούν ταινίες και σειρές απευθείας από τον browser (Chrome, Firefox, Safari) τους, χωρίς να χρειάζεται να αποθηκεύουν τίποτα στη συσκευή τους. Αυτές οι πλατφόρμες, συχνά καμουφλαρισμένες ως νόμιμες ή «δωρεάν» υπηρεσίες ψυχαγωγίας, προσφέρουν ευκολία και ταχύτητα, αποτελώντας έτσι τον νέο πυρήνα της διαδικτυακής πειρατείας.
Ωστόσο, η μετατόπιση της πειρατείας από τα torrent στις ιστοσελίδες streaming έχει επιφέρει μια σειρά από συνέπειες. Από τη μία πλευρά, οι δημιουργοί και οι εταιρείες παραγωγής συνεχίζουν να χάνουν σημαντικά έσοδα, καθώς το παράνομο streaming μειώνει τη ζήτηση για συνδρομητικές υπηρεσίες και επίσημες κυκλοφορίες. Από την άλλη, οι ίδιοι οι χρήστες εκτίθενται σε νέους κινδύνους, όπως κακόβουλες διαφημίσεις, υποκλοπές δεδομένων και κακή ποιότητα εικόνας. Η νέα αυτή μορφή πειρατείας, αν και πιο «βολική», διατηρεί τις ίδιες ηθικές και νομικές επιπτώσεις, καθιστώντας σαφές ότι το πρόβλημα της παράνομης διακίνησης περιεχομένου απλώς άλλαξε μορφή, χωρίς να εξαλειφθεί.
Είναι όντως νεκρά τα Torrent;
Όχι ακριβώς. Ενώ είναι αλήθεια ότι η χρυσή εποχή του Torrenting έχει περάσει, το ίδιο το πρωτόκολλο κάθε άλλο παρά έχει εξαφανιστεί. Δεν είναι πλέον ο κολοσσός του mainstream, αλλά μάλλον ένας εξειδικευμένος παίκτης. Τα Torrents εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται για την κοινή χρήση λογισμικού ανοιχτού κώδικα, μεγάλων συνόλων δεδομένων και σε περιοχές όπου οι υπηρεσίες streaming είναι περιορισμένες.
Παρά τις προσπάθειες των κυβερνήσεων να μπλοκάρει την πρόσβαση σε ιστοσελίδες Torrent, η πρακτική παραμένει δημοφιλής. Υπάρχουν ακόμα ενεργές ιστοσελίδες Torrent που απευθύνονται στο κοινό, προσφέροντας τα πάντα, από ταινίες και σειρές μέχρι λογισμικό και παιχνίδια.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ενώ το ίδιο το Torrenting δεν είναι παράνομο, η λήψη υλικού που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα είναι παράνομη στην Ελλάδα και σε πολλές άλλες χώρες. Αυτό έχει οδηγήσει σε μια περίπλοκη κατάσταση όπου οι ιστότοποι Torrent λειτουργούν σε μια γκρίζα ζώνη, συχνά μπλοκαρισμένοι και στη συνέχεια επανεμφανιζόμενοι σε διαφορετικά domains.
Επανεμφάνιση
Υπάρχει επίσης το επιχείρημα ότι οι σύγχρονοι νόμοι περί ιδιοκτησίας περιεχομένου οδηγούν τους καταναλωτές πίσω στην πειρατεία. Η δυνατότητα παρόχων περιεχομένου, όπως η Apple και η Amazon, να αφαιρούν βιβλία και ταινίες από τις ψηφιακές βιβλιοθήκες των χρηστών λόγω ανησυχιών για πνευματικά δικαιώματα έχει προκαλέσει την οργή πολλών καταναλωτών. Αυτοί οι καταναλωτές έχουν συνηθίσει να αγοράζουν ένα βιβλίο, ένα άλμπουμ ή μια έντυπη ταινία και είναι δυσαρεστημένοι με την ιδέα ότι δεν κατέχουν πλήρως το προϊόν τους, ότι το περιεχόμενο για το οποίο πληρώνουν τους ενοικιάζεται μόνο στην κανονική τιμή λιανικής.
Επομένως, μένει να δούμε αν αυτή η πρόσφατη αύξηση των torrents είναι απλώς η επιθανάτια έξαρση της μαζικής διαδικτυακής πειρατείας ή η αρχή μιας σημαντικής επιστροφής στα πρότυπα των αρχών της δεκαετίας του 2000.
Οι αναπτυσσόμενες χώρες ενισχύουν την πειρατεία
Το τελευταίο επιχείρημα που πρέπει να προβληθεί για αυτή τη μικρή επιστροφή στο torrenting είναι η επίδραση που έχουν οι αναπτυσσόμενες χώρες. Όπως φαίνεται στο παρακάτω γράφημα, χώρες σε όλο τον κόσμο έχουν αποκτήσει πρόσβαση στο διαδίκτυο με την πάροδο των ετών. Ορισμένες, όπως η Νότια Αφρική και η Ρωσία, έχουν δει δραματικές βελτιώσεις τις τελευταίες δεκαετίες, ενώ άλλες όπως η Βραζιλία και το Μεξικό έχουν δει σταθερότερη ανάπτυξη.
Ωστόσο, το πρόβλημα είναι ότι, καθώς πολλές χώρες πλησιάζουν την πανταχού παρούσα διάδοση του διαδικτύου που απολαμβάνουν οι χώρες της βόρειας Ευρώπης ή οι Ηνωμένες Πολιτείες, αντιμετωπίζουν τώρα τους ίδιους «πόνους ανάπτυξης» που αφορούν την πειρατεία. Το πρόβλημα επιδεινώνεται ιδιαίτερα από τη μεγάλη διαφορά στον πλούτο ορισμένων από αυτά τα έθνη. Η πληρωμή για λήψη μιας ταινίας ή ενός άλμπουμ για 10-20 δολάρια είναι σημαντικά ευκολότερη για κάποιον στις Ηνωμένες Πολιτείες από ό,τι για τον μέσο άνθρωπο στην Ινδία, με βάση τα μέσα εισοδήματα.
Η δυσκολία για τις εταιρείες ψυχαγωγίας είναι ο φόβος ότι η μείωση των τιμών σε πιο δίκαια επίπεδα σε χώρες με χαμηλότερο εισόδημα θα μπορούσε να οδηγήσει τους τελικούς χρήστες να μεταπωλήσουν ενδεχομένως αυτές τις συνδρομές σε χρήστες σε πλούσιες χώρες σε τιμές πολύ χαμηλότερες από τις κανονικές τιμές λιανικής.
Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για την πειρατεία λογισμικού, η οποία αντιμετωπίζει αισθητά υψηλά επίπεδα παράνομων λήψεων και κοινής χρήσης αρχείων σε φτωχότερες περιοχές του κόσμου. Οι εμπορικοί εκπρόσωποι από τις πλούσιες χώρες απαιτούν από τις φτωχές χώρες να αυστηροποιήσουν τους νόμους περί πνευματικής ιδιοκτησίας, αλλά όταν το πραγματικό κόστος για το λογισμικό είναι οκτώ φορές υψηλότερο για τους ανθρώπους στις φτωχές χώρες από ό,τι στις πλούσιες χώρες, και αυτό το λογισμικό είναι απαραίτητο για τις επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο για να παραμείνουν ανταγωνιστικές σε μια παγκοσμιοποιημένη εποχή του διαδικτύου, οι λόγοι για την εκτεταμένη πειρατεία λογισμικού σε τέτοιες περιπτώσεις γίνονται εξαιρετικά προφανείς.
Σύνοψη
Η τεχνολογία Torrent έφερε επανάσταση στην κοινή χρήση αρχείων και ο αντίκτυπός της είναι αναμφισβήτητος. Μήπως λοιπόν τα Torrent πέθαναν; Η απάντηση είναι ένα ηχηρό όχι. Απλώς μεταμορφώθηκε, προσαρμοζόμενο στο νέο ψηφιακό οικοσύστημα. Το Torrent μπορεί να μην είναι πια ο βασιλιάς της ζούγκλας, αλλά εξακολουθεί να υπάρχει, τροφοδοτώντας αθόρυβα τις λήψεις με τον δικό του μοναδικό τρόπο.