Ε.Ε.: Ερχεται φόρος 2 ευρώ σε πακέτα από Shein και Temu

 

Για τη χώρα μας, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, στην πλατφόρμα Temu και μόνο γίνονται ημερησίως 30.000-50.000 παραγγελίες χαμηλής αξίας.

Το τέλος διακίνησης θα επιβληθεί στα δέματα που έρχονται με couriers και κοστίζουν μέχρι €150 – Εξετάζεται το ενδεχόμενο επιβολής και τελωνειακών δασμών στα κινεζικά μικροδέματα.

Έρχεται «ευρω-φόρος» σε όλα τα πακέτα αγορών μέσω Διαδικτύου που εισάγονται από Κίνα. Η Κομισιόν σχεδιάζει να επιβληθεί μια χρέωση 2 ή 3 ευρώ ανά δέμα, ανεξαρτήτως αξίας, στα πάνω από 4,5 δισεκατομμύρια πακέτα που εισάγονται ετησίως στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

Το μέτρο αφορά τα «φθηνά» προϊόντα που αγοράζονται μαζικά εξ αποστάσεως από Κίνα, Τουρκία ή άλλες χώρες, μέσω εφαρμογών σε κινητά και υπολογιστή (όπως Temu, Shein, Trendyol κ.ά.).

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το 2024 εισήχθησαν συνολικά 4,6 δισεκατομμύρια δέματα στην Ευρώπη, ενώ στις αρχές του 2025 καταγράφεται ανοδική τάση. Για την ώρα η πρόταση της Κομισιόν είναι να μπει «τέλος διεκπεραίωσης» ύψους 2 ευρώ σε κάθε πακέτο από αυτά, ασχέτως της αξίας του περιεχομένου του. Ωστόσο, η τελική επιβάρυνση ανά δέμα μπορεί να διαμορφωθεί και στα 3 ευρώ ή ψηλότερα, αναλόγως των αποφάσεων που θα ληφθούν.

Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ και Κίνας με την Ε.Ε. φέρνει, έτσι, ανατροπές στις καταναλωτικές συνήθειες εκατομμυρίων χρηστών του Διαδικτύου και στην Ελλάδα.

Ωστόσο, ο αγώνας με όπλο τη φορολογία είναι διμέτωπος. Στο στόχαστρο μπαίνουν και οι διαδικτυακές υπηρεσίες ψυχαγωγίας και ενημέρωσης που παρέχονται και στην Ελλάδα από ψηφιακούς κολοσσούς όπως η Meta (Facebook, Instagram κ.ά.), η Google, το Netflix ή το Spotify κ.ο.κ. Γι’ αυτές σχεδιάζεται να επιβληθεί «φόρος ψηφιακών υπηρεσιών» της τάξεως του 3%-5% πιθανότατα, στα έσοδα που αποκομίζουν οι ψηφιακές πλατφόρμες με έδρα στο εξωτερικό, από συνδρομές και διαφημίσεις για υπηρεσίες που προσφέρουν και στη χώρα μας, όπως streaming, «σερφάρισμα», κοινωνική δικτύωση κ.λπ. μέσω κινητών συσκευών ή υπολογιστή.

Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει ότι οι αποφάσεις θα ξεδιπλωθούν από το καλοκαίρι και στο β’ εξάμηνο του 2025, με την Ελλάδα να πρωταγωνιστεί στις σχετικές διεργασίες σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Για τους Ελληνες καταναλωτές, αυτό θα σημάνει μια νέα εποχή στις online αγορές, όπου η αξία των προϊόντων θα κρίνεται όχι μόνο από την τιμή, αλλά και από την ποιότητα και τη συμμόρφωση με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Δέματα με «καπέλο»

Σε πρώτη φάση οι αποφάσεις θα αφορούν τις αγορές που γίνονται από τις εκπτωτικές εφαρμογές αγορών μέσω κινητού. Το σχέδιο προβλέπει να επιβληθεί άμεσα ένα εφάπαξ «τέλος εισαγωγής και διεκπεραίωσης» (handling fee) κατά την εισαγωγή των αγαθών από τρίτες χώρες για αξίες ακόμα και κάτω των 150 ευρώ, που μέχρι σήμερα απαλλάσσονται από δασμούς στα τελωνεία.

Με βάση την αρχική πρόταση της Κομισιόν για επιβάρυνση 2 ευρώ σε κάθε πακέτο αγορών που εισάγεται στην Ευρώπη, τα συνολικά έσοδα για την Ε.Ε. μπορούν να ανέρχονται στα 9-10 δισ. ευρώ τον χρόνο. Ωστόσο, αν αποφασιστεί να επιβληθεί υψηλότερη χρέωση (για παράδειγμα στα 3 ευρώ), «οριζόντια» ή κλιμακωτά ενδεχομένως, τα συνολικά έσοδα μπορεί να φτάσουν τα 10-15 δισ. ευρώ τον χρόνο.

Ο επίτροπος Εμπορίου, Μάρος Σέφτσοβιτς, έχει δεσμευτεί να αντιμετωπίσει την εκρηκτική αύξηση στον αριθμό των δεμάτων, τονίζοντας ότι έχει οδηγήσει σε κατακόρυφη άνοδο εισαγωγής επικίνδυνων, βάσει των κανόνων της Ε.Ε. προϊόντων, ενώ Ευρωπαίοι λιανέμποροι καταγγέλλουν αθέμιτο ανταγωνισμό από κολοσσούς του ηλεκτρονικού εμπορίου όπως οι Temu και Shein.

Με πληροφορίες από FT

 

 

Top